Van machinehal tot Innovation Dock

In twee jaar tijd werd de voormalige machinehal midden in de Rotterdamse Stadshaven getransformeerd tot Innovation Dock: onderwijs en bedrijven werken er samen aan duurzame en innovatieve oplossingen op het gebied van bouwen, mobiliteit en energie. De Innovation Dock maakt onderdeel uit van de RDM Campus op de oude werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) in Heijplaat. De Campus is een samenwerking tussen Albeda College, Hogeschool Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam.

Technisch ontwerp

Het Havenbedrijf is eigenaar van de gebouwen en schakelde DWA in voor de installatietechnische berekeningen voor het zwevende kantoor in het Innovation Dock. Omdat de kantoren zwevend werden geconstrueerd, was door architect Groosman Partners gekozen voor een lichte draagconstructie met hout en staal. Geen dikke betonvloer waar je gemakkelijk even alle leidingen in kwijt kunt. Uitdagingen in het ontwerp waren het zoveel mogelijk onzichtbaar maken van leidingen (afvoer, water, elektriciteit etc.), zodat het zwevende effect behouden blijft. Daarnaast vormde de positie van de luchtbehandelingskast op het dak van de hangende kantoorunit een uitdaging. Aangezien de kantoorunit een lichte draagconstructie heeft, kan hij gemakkelijk trillingen overbrengen. De luchtbehandelingskast is daarom niet direct op de het dak van de kantoorunit geplaatst, maar opgehangen aan de stalen draagconstructie van de grote hal. Hierdoor worden de trillingsenergie grotendeels afgedragen (en dus gedempt) aan de stalen dakconstructie van de hal.

Bouwfysica

Specifieke bouwfysische maatregelen die genomen zijn is het geluidisolerend maken van de unit tegen geluid dat in de hal wordt geproduceerd. Dit principe was dan ook bepalend voor de opbouw van de omhulling, die overigens niet tegen een buitenklimaat bestand hoeft te zijn.

Brandveiligheid

De loods heeft een vloeroppervlakte van circa 11.500 m2 en is niet voorzien van brand- en/of rookscheidingen. Op basis van gelijkwaardigheid heeft DWA aangetoond dat deze grote ruimten (brandcompartiment) beheersbaar blijven ten tijde van brand en dat de lange loopafstanden door de hoogte van de loods (rookbuffering), geen gevaar opleveren voor vluchtende mensen.